mandag 9. mai 2011

Foccacia Oppskrift

I dag er det sommer...ingen tvil når man kan sulle ute i t-trøye til kl halv ni på kvelden uten å fryse:)
Det ble gartneri-tur med svigermor i dag og ENDELIG fant jeg litt lavendel til krukkene mine...føler jeg har ventet lenge nå så lykken er stor hos hu mor ;)

Ellers har jeg lyst til å dele en oppskrift med dere i dag rett og slett fordi den er så utrolig enkel!
Foccacia kan jo brukes til nesten alt og smaker utrolig godt så dette er en sikker vinner til dere som ikke har denne "innebygd" fra før;)
Synes også at det er et "pent" brød som er koselig å servere gjester.
Osteknivene fikk jeg av storesøster til en fødselsdag for noen år tilbake og de er bare utrolig vakre synes jeg.
Jeg elsker også det lille løkbrettet som er fra House doctor og tenkte å skaffe meg et til...på førstkommende torsdag  har min venninne Susanne og Alle Tiders her i Halden 20% på alt imellom 19 og 22 så da er det ikke umulig at den store finner veien til kjøkkenet mitt ;)

Oj, holdt på å glemme oppskriften jo!

1 liter lunkent vann
1 pk fersk gjær -rør ut i vannet
20g salt
1kg hvetemel (helst økologisk)

Lag en seig røre og la den heve i 30 min
Hell den over i en langpanne som er smurt med olivenolje og smør hendene dine med olivenolje også før du jobber deigen utover i formen.
Forslag til topping er f.eks oliven, soltørkede tomater, rosmarinkvister men dryss til slutt over med  olivenolje og maldon-salt på toppen uansett hva du har på :)

250 grader i ca 25 min


Syrinene har kommet i hus









13 kommentarer:

MissMette sa...

Hei Hanne :)
Så nydelig godt med Foccacia, tror jeg må lage
det en dag snart... Har vært så fantastisk vær
her i dag at jeg ikke har vært på bloggen i det
helt tatt (og for at jeg ikke helt er i form),
men innom deg må jeg vettø :) alltid koselig å
titte innom og masse fine bilder og inspirasjon
her hos deg :) Ønsker deg en fortsatt fin uke.
Stor klem fra Mettemor...

Lobelia-damen sa...

Yummy :-)

Klem klem W

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Mmm.. det brødet så kjempe godt ut :) ja de skjærefjølene er kjempe fine. Er så glad i mine :) nydelige bilder, vennen :) Ha en glad dag i morgen. Klemmer :)

Mamsens hus sa...

Det så nydelig ut. :)
Klem

Elin / Draumesidene sa...

Så godt med slikt brød! Skal lage ein av første dagane. Herlege bilder frå heimen din! Her har vi også hatt første sommardagen! Solbrent og varm... Soverommet har blitt lufta skikkeleg siste timen. Men merkeleg kor vanskeleg det er å sove når temperaturen ute stig?

Ha ei fin veke vidare!
Klem E :)

Hespe sa...

Jaaaa, for en herlig dag det har vært!!! I dag fikk jeg plantet ut i balkongkassene mine, så nå er det begynt å bli bra på verandaen min :o) Bare å krysse fingrene for at det ikke kommer nattefrost da...! Så flott at du endelig kom deg på shopping med svigermot, og at lavendelen er på plass :o)

Nyt en flott uke videre Hanne!!!

Goklem fra Hildegunn

Frøken Anker sa...

Så flotte billeder. Hvad er det, du har stående på kaminen? Det ser interessant ud :-)

Hav en dejlig dag

Fossestua sa...

Mmmmmm, Foccacia er så godt! Har aldri laget det selv, men dette hørtes jo lett ut så kanskje jeg prøver :)
Fine bilder du viser, og så koselig med syrinblomster :) Duften av sommer :)
Ønsker deg en kjempefin dag. Her skinner solen, håper den skinner på deg også :)
Klem fra Lise

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

hei Hanne
nydelige bilder...har syrinene kommer hos deg allerede??
Klem...Ellen

Jennys fire vegger sa...

Oj, det hørtes jo lett ut. Må prøves! :-) Superlekre bilder! Og ha en alle tiders fin torsdag! ;-)

Ha en fin dag i dag også, Hanne.
Klem Jenny

vår lille verden sa...

Jeg har vært på utkikk etter god oppskrift på foccacia så nå har jeg skrevet ned denne og skal prøve:O)tusen takk..Nydelige syriner:)go klem

Silvya sa...

Me parece muito delicioso.
Vou tentar fazer.
obrigada pela dica.

Fru Andersen sa...

Så flotte ostekniver! Kjekt med en søster som kjenner deg så godt at hun gir slike midt-i-blinken-gaver:-)

Her har ikke syrinen kommet særlig langt ennå, kanskje jeg bør ta noen greiner inn for å få fart på dem. De er jo så nydelige å dekorere med!

Klemmer!