søndag 23. oktober 2011

Er Vi Blitt Snikshabbychicifisert?

Bilde fra Shabbychic.com 
Da var det overstått...og alt i alt kom jeg jo ikke så helgalt ut av det.
Likevel, "forhatt barn har mange navn" som Dagbladet skriver, og  da er en gjennomgående svakhet i dette intervjuet, som i akk så mange andre diskusjoner, at begrepene ikke er definert og avklart på forhånd (så blir kanskje "mange barn har et navn" mer korrekt) : )
For hva er egentlig Shabby Chic for Halvor Bakke? Hva er det for Anetteshus.com? Og hva er det for meg?
Er det en definert stil i det hele tatt eller handler det om en filosofi om å la gamle skatter få nytt liv?

"As both a mother and the creator of the Shabby Chic brand, my thoughts about decorating are that a home can be truly lived in and still be lovely. I believe in cozy relaxed settings where kids are free to put their feet on the sofa and guests can place their cups on the coffee table without a care. For me, the secret to living well is to surround myself with beautiful things that are practical and deliciously comfortable." Rachel Ashwell


Filsofien bak Shabby Chic kan jeg gjerne være en god representant for, men når Halvor Bakke definerer det som noe kjedene hover inn penger på, så er jeg langt fra den representanten de leter etter. 
Knappene og glansbildene har jeg særs få av, og de jeg har er ikke kjøpt på Nille. 
Lysekronene (med unntak av et par) er allerede byttet ut med industrilamper og andre lamper for LENGE siden, men jeg ser det som naturlig at disse ikke ble valgt som motiver til denne reportasjen.
Hvis man først snakker om å skape noe som butikkene skal "hove inn penger på", så er vel Halvor Bakke den rette fisen som feis: Han vil jo vi skal skifte stil hver andre måned, noe som hverken er bra for miljøet eller lommeboka.
Jeg vil også slenge inn at det er dominans av menn som trives hos oss på Damhaugen, alle med sine edle deler i god behold, så Øyvind Ekeland kan se langt etter at jeg skal bytte ut mine skatter med en svart stressless...der var det sagt også;)!


PS. Gjør dere intervjuer, be om sitatsjekk FØR det går i trykken. Her er tingene jeg aldri sa eller gjorde (no biggy, but still):


Jeg føler meg snikshabbychicifisert: 


1. Er ikke forkjemper for den opprinnelige "Shabby Chic"-stilen. Anser meg ikke for å være original Shabby Chicer heller - men prøvde å klargjøre hva jeg selv legger i begrepet. 


2. Også hos oss som her (rettmessig eller urettmessig) er plassert i bås i intervjuet, har vi trender: OG industrielementer er allerede vel representert hos meg, men det er klart at det ikke passer inn i denne artikkelen. Jeg vil være så frekk å påstå at den originale industristilen er en videreutvikling av "shabby"-filosofien.


3. Jeg har IKKE Rachel Ashwell som mitt store forbilde ( I heart Nina)


4. Utedoen var en seks-seter (ikke en femseter)


5. Den nydelige døra har aldri fått noe strøk med hvit maling - DET bryter virkelig med min filosofi!


Den originale Shabby Chic ser du her.



20 kommentarer:

Hjertedamas blogg sa...

Høres problematisk ut med slike intervjuer som skal i trykken. Har muligens med trykkerfrihet å gjøre, he-he. Eller at målet for reportasjen er å skrive noe som skal passe til en eller annen hypotese. Sånn som for eksempel Håvard Bakkes påstand om at de jentene som digger shabby shic, ikke får nok romantikk i heimen. Nå er det vell slik at mange ikke har sjekket hva shabby shic egentlig er, for det holder jo ikke å male alle møbler, vegger og gulver hvite, pusse litt i hjørnene og kjøpe en hvit ekornes, for så kalle det shabby shic. Det rare er jo å gå i butikkene nå, og se at alt jeg hadde i hemen i fjor, altså drivved, strie og de fæle rådyr lysestakene mine i nysølv, det er det som er hott i år. Jeg tror vell at det viktigste er å finne den stilen som passer en selv, og gi blanke blaffen i både journalister, tv2, interiørmagasiner og Håvard Bakke. Og når både mannfolka og kvinnfolka klarer å leve i heimen, uten å bli kjønnsforvirret, da har man lykkes:DDDD For den stilen som råder blant feks Håvard Bakke og interiørmagasiner nå, er veldig maskulin. Jeg har endelig greid å få hivd ut Gubbens sorte reclainer........ men hva han skal sitte i, vet jeg ikke............... klemz Grethe

Littshabby littslitt og baremitt. blogspot.com/ sa...

Herregud så bra skrevet Hanne! Jeg satt med samme frustrasjon etter å ha lest magasinet igår! Derav den litt spontane innlegget på min blogg igår og idag! Jeg vil ikke settes i en shabby chic bås som er veldig feiltolket av såkalte "eksperter". Er også enig i at industristilen er en røffere utvikling av shabby stilen - og jeg elsker den! Har aldri sett hva Rachel står for, jeg er også inspirert av Nina og vintage stilen. Du rocker Hanne - og du har et av de vakreste hjem i Norge - ikke glem det! Både ektemann og gutta mine ville elkset å være hos deg - og ballene hadde vært like hele på vei hjem igjen! Tror jeg legger ved link til innlegget ditt i dagens innlegg på bloggen min jeg. Ha en fin søndag i ditt vakre hjem! Stor klem Cecilie

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Jeg har ikke lest reportasjen enda, men APPLAUS til deg, Hanne!!!

jannes hobbykrok sa...

ELSKER dette innlegget ditt!Her i huset finnes også fire menn som slett ikke har bjellene redusert av lyse møbler, og en og annen hengeplante!Snarere tvert imot!Her kan ungene sette fra seg koppen på et hjemmesnekret pallebord, uten å være redd for å ripe det til! Vi koser oss blandt saueskinn og myke puter i en stor sofa, og den store kommoden til luer og votter har sjarm i hver eneste bulk! Nå skal jeg dekorere dødøren over sofaen for høsten, og finne frem oldemors gamle trau, fylle det med varme rundstykker, og kose meg med minnene det har! God søndag til deg!
Janne

Vintagepia sa...

Gratulere mæ væll overstådd...har ikkje læst reportasj`n da eg ikkje fekk tak i avisa i går...mæn verke` som du kom hæilskjinna ut av dæ :o)
Eg gjer blaffen i ka dæm kaille stil`n min så længe eg og de ainner i dæ likkje rø`e huse i skogen trives mæ dæinn...æint`n dæ kailles Chabby Chic...Fransk Landstil (fransk landstil har førræst`n store mørke møbla i hovedsakli` mørke rom nåkka som vijlla gjedd meg kvælningsførrnæmmelsa i dæ likkje rø`e huse` i skogen sia dæ e så små rom!!)...vintage...industri...nordisk chabby chic...æiller country chic æiller nåkka ainna førr dæinn saks skjyill...dæ vi ælske her i huse` e å omgje oss mæ ting vi like og føle oss væll mæ...om dæ e gamle arvegods som har fådd seg et strøk kvitmaling førr så å sjabbe fram detaljan...æiller gammelt ve`rbett`nt treværk...gamle griselampe/industrilampe...prismelysekorne...gamle slettne dørre...blonder (hækle en del) strekka og hækla plædd...kurvstola...pallebord/sofa mæ æiller ut`n hjul...gamle potetkassa tell lavendelplainta og magasina...dæ hainnle i buinn og gruinn i aillfaill førr meg om å gjøre dæ koseli` ruint meg førr en belli` pænge og gjøre nåkka ut av nåkka som ingen seg gagn i...dæ trigge kreativitet`n iaillfaill hos meg :o)
Syns pærsonli` at mange nættbutikka e nåkka ijnn i granskauen overprisa iaillfaill førr vårres økonmi...da e dæ græit å kuinne bruke kreativitet`n sin tell å få dæ fint ruint seg ut`n at dæ skal koste skjorta og mæir tell (har ingenting imot at nåkken har fuinne en genial måte å tjæne pænga på så e dæ sagt) Ælske å sjabbe gamle møbla og ting og tang og har stadi` nye prosjækta på gang i dæ likkje rø`e huse` i skogen...dæ gjer meg livsløst og håill fibroen på en armlængdes avstainn :o)
Fortsætt mæ dæinn stil`n du har...ælske bloggen din og kose meg mæ å kjike ijnn tell deg stort sett kvær dag...fin søndag tell deg og dine...håpe du hadde en fin og mijnnerik dag i går...Vintagepia

-Mia- sa...

Flott innlegg Hanne! :-) La oss innrede med det vi liker å omgi oss med, og som gir oss en ro i hjemmet, helt uavhengig av hva som er in! Ha en strålende søndag! KLEM

sylvia sa...

hei,
så flott et innlegg...
så enig med deg her, tror det for mange som meg med, er en livs stil denne interiør stilen vi har, jeg følger ikke moten , men plukker opp ting som kan pass å som jeg syntes er vakre, men gamle ting med sjel er sååå fint, det fineste, å da går en ikke i kjede butikker , men på brukt og antikk.

ønsker deg en fin dag.
klem fra sylvia

Lobelia-damen sa...

Det var nydelige bilder i reportasjen iallefall :-) And I still LOVE you! Jeg vet hva du står for og hva du mener - så får bedrevitere drive med det DE er best på......
Annette var forøvrig også feilsitert og heller ikke helt happy med reportasjen, så mulig alle de andre er feilsitert også. Love u!

Klem klem W

(Ps! Jeg hart'er også Nina :-) )

Fru Andersen sa...

Synes du gjorde god figur i artikkelen! Som du også sa litt om; hva er problemet med at man liker denne stilen liksom;-)

Trives godt i pikerommet mitt jeg, om det er det er det stuen er. Og dessuten så ha mannen sitt gutterom med 50tommers tv, svææære høytalere, frivekter og treningsbenk, band-plakater på veggene og ledninger i floker i hvert et hjørne. Likevel holder han seg for det meste sammen med meg her på "pikerommet" , hihi, det er kosligst sier han;-)

Synes du er tøff og poengtert! Kul dame du:-)

Klemmer!

Mamma til tre sa...

Bravo. Veldig bra skrevet, og helt enig med deg.

Prinsesse Elin sa...

Hei på deg Hanne mor :)

Tror Halvor bakke må gå dypere ned i arkivet å se hva virkelig shabby chic er og står for.
Jeg er en av dem som satt som klistra foran tv skjermen når kanal E sendte programmene om Rachel og shabby chic for mange mange år siden.

Det er jo slike kjeder som Halvor selv jobber for ( Bohus, Skeidar osv )som har vært med på å gjøre stilen kommersiell.

Før den tid og da mener jeg før man kunne gå inn på Nille å finne sinkkanner, skilt med home sweet home på og man kunne finne hvite lykter og lavendel lys på Statoil, kunne vi ikke gå inn i hvilken som helst butikk å finne saker og ting i denne stilen.

Vi måtte rote på søpla, Fretex, bruktbutikker, loppis og enten bestille fra eller reise til utlandet for å finne ting som har vært brukt før, ting med sjel og platina.

Før shabby chic ble IN var det andre ting som var en hit... sånn som limegrønt og svart.
Alt skulle være lime og svart og helst skulle det svarte komme fra merket Black design.

Skulle man være skikkelig in skulle hele stuen ose av lock a like møbler fra Mexico.
Jeg misstenker Herr Bakke å ha vært der også jeg. Før han kastet ut alt av brune møbler, svarte lysestaker og lim grønne lys og byttet til Shabby chic stil....og nå har han gått videre mens vi som var der før det ble in er der fortsatt selv om den er ut. hi-hi

Det undrer meg at slike som Halvor Bakke pleier å tipse om at man må lage sitt personlige preg på hjemmet når man innreder...


Elin:)

weisser traum sa...

oh supperschöner beitrag.
gebe dir recht und wen mann mit journalisten redet immer sehr schwierig.
wünsch dir einen schönen tag.
umarme dich daniela

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Bra skrevet Hanne:)
klemklem

Lobelia-damen sa...

Tudeluu sunshine :-)

Kjøkkenstolen kommer fra Lobelia :-)
Lagt ut link i innlegget nå.

Ha en strålende kveld.
Klem

tinemor sa...

Gode ord fra deg!
Det er ingen tvil om at mange har missforstått Shabby Chic fullstendig. Dagens såkaldte shabby chic møbler, med "Made in China"-stempel, er ikke det!
Ekte vare skal det være! Godt og gammelt og gjerne litt slitt. Far har drevet med dette i over 30 år, og hatt 6 forskjellige butikker i Køben. Og nå vår lille her i Trondheim. Shabby chic er heller ikke bare blonder! Basisen er det lyse og pastell. Men en rettning kan være rosemønster og blonder, en annen kan være mere mot det franske/vintage og noe kan være mere mot det grove og inndustrieller. Grunnellementene er de samme, men alle har vi jo forskjellig smak og da blir det også litt forskjellig innhold.
Så når bedre-vitere kommer inn i Butikken vår og sier at dette med Shabby Chic er bare SÅÅÅ UTE, blir jeg sur. For dette har de bla. fra Halvor Bakke ol.
Dette er IKKE en mote, men en livstil! Hvordan skulle Far ellers ha levd av det i så mange år?
Stor klem fra Tinemor, -som brenner for det gamle og Shabby chic ;-)

Shabby Charm sa...

Et veldig bra innlegg Hanne!!! Er så enig i det du sier og alle de andre som har skrevet inn her! Så dessverre ikke artikkelen.

Klem fra Maia

Hespe sa...

Et fantastisk bra innlegg Hanne!! Jeg kjøpte DB på lørdag, ene alene for å få med meg reportasjen, og jeg må si at jeg satt og "dro meg i håret" over uttalelsene fra Bakke!! Du har iallfall skjønt det Hanne, og jeg heier på deg!! For meg er det sånn at uansett hva slags stil man har, så er det greit. Jeg ville aldri finne på å kritisere andres stil, fordi den ikke er som min. Jeg kan foreksempel synes at retro er tøft i ett hjem, men hos meg fungerer det ikke, fordi det ikke er min stil - men kjære vene, jeg kritiserer da ikke av den grunn...!! Sånn, da var det sagt... ;)

Nydelig uke til deg vennen!

Klem fra Hildegunn

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Kjempe flott innlegg, Hannevennen!
Tenk så kjedelig det har vært om alle hadde samme stil!
Noen liker retro, klassisk stil, landlig stil og shabby chic stil osv... Man finner sin egen stil, men man trenger da ikke å henge ut hverandre for hvilken stil man har! Stå på!! Du er flinkis, Hanne!

Stor klem til deg!

Marit sa...

Bra sagt! Og med tanke på at Halvor Bakke designer for Bohus...han håper vel selv på og håve inn på en kjedebutikk !?

Shabbylishious sa...

Fikk dessverre ikke med meg reportasjen.Jeg er sikker på at artikkelen ble flott. halvar Bakke kan bare gå hjem og legge seg. shabby chic er gjenbruk. Det er han som ikke er i takt med tiden. vedder på at han ikke gidder å skifte interiør like ofte som han reklamerer for at folk bør gjøre det. Nei her er det bare et mål, tjene penger til fordel for den eventuelle kjeden(e) han jobber for. En skikkelig interiør dekoratør seg bruksmulighet i alt. Det meste kan endres til å passe inn i hvilken som helst stil. Hvis Halvor Bakke designer for Bohus så kanster han stein i glasshus for de har mye shabby chic inspirerte ting. hah!