fredag 21. oktober 2011

"Shabby-batteling"

Da har Dagbladet Magasinet reportasjen vært i trykken og skal ligge i butikkene i morgen:)


Artikkelen dreier seg om Shabby Chic-trenden og hvorfor den er så populær i Norge...men som jeg har skjønt det skal den også slaktes av folk som forstår seg på slikt, så her er det litt for en hver smak;)


Jeg har vel egentlig aldri ansett meg selv som Shabby Chic, men det er et tema som interesserer meg for jeg synes "shabby chic" opprinnelig var så fint men begrepet er blitt helt ødelagt.
Tanken bak var jo gjenbruk og oppussing/pimping av gamle ting og det liker jo alle eller hva?
Alle blondene og blomstene var jo nytt og spennende da stilen kom, men den har da utviklet seg i likhet med de fleste andre stiler.


Jeg er veldig interessert i å høre hva DU legger i begrepet?


Ønsker alle en super fredagskveld!




21 kommentarer:

Guttemamma sa...

Så akkkurat bilde av deg i reklamen for morgendagens Dagblad:-), gleder meg til å lese, Hanne!!
Sender deg masse varme tanker denne helgen og håper det går greit...
(mailer deg i morgen)
Klemmer♥

Sukkertøy for øyet sa...

...du har jo den vakreste stilen også da Hanne!
Det er liksom noe med det, at selv om vi ikke har lik stil inspireres jeg av din!
NYDELIG!!!!

Klart du skal være stolt..
Klem Ida Susanne

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Herlig! Gleder meg!! Den skal jeg kjøpe.
Herlighet, ordtaket Gleder og sorger går hånd i hånd er gjeldende hos deg i morgen
Ha en fin kveld:)
Stor klem:)

mamma i nord sa...

Da må jeg nok kjøpe bladet når vi handler i morgen.
Du har en nydelig stil, som du absolutt skal være stolt av.

Sender deg enda flere klemmer.

Bestemorhuset sa...

Hallo!!!
Ikke ofte jeg kommenterer men denne gangen vil jeg gjerne;o)
For meg kan en kalle det hva en vil, for hos meg så er det lyse rom pga at de er små!! og mørke farger over alt gjør meg tung til sinds og så blir jo romfølelsen mye større ved lyse farger;o)) og når det gjelder å mikse gammelt og nytt så mener jeg at jeg tar vare på litt av historien om huset og de som har bodd her..og jeg har bestandig likt gamle ting, og vil vel fortsette med det;o))
Kos deg med slik du har det du, for det gjør jeg!!!
Klem
Ann Berit

toves sammensurium sa...

Ja da skal til og med jeg kjøpe Dagbladet....sånn omtrent for første gang i mitt liv....det var du og stilen din som skulle til:)
Gleder meg:)
Toveklem:)

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Gleder meg, skal hvertfall kjøpes! Du har det så nydelig, Hanne! Nyt tiden med familien i helgen, Hanne! Være sammen og minnes sammen! Klem fra meg!

Stine sa...

Å, så gøy! Kjempespennende!! Jeg skal kjøpe Dagbladet :)


God helg!
Klemmer fra Stine

staudecafeen sa...

hej
hvad man kalder stilen er ikke så vigtig... men måske vil jeg kalde stilen fransk/nordisk landsstil:) som er super skøn. God weekend Anne Gine

Tonemor sa...

Uansett hva det kalles så er det alltid hyggelig og veldig
Inspirerende å titte innom deg.
Du har en absolutt fantastisk smak som jeg liker veldig godt.
Keep it up!! Avisen blir helt klart med meg hjem imorgen.
Etter at jeg begynte å lese div blogger er jeg blitt så inspirert og har
endelig mange planer for omgjøring i vårt hjem;))
Så takk for det:)
Håper helgen din blir nydelig og fin.
Klem

Alfa sa...

Så spennende Hanne. Uansett hva de sier, så liker jeg stilen din utrolig godt.
God helg.
Klem Alfa

Lottemora sa...

Hva jeg legger i denne stilen....: jeg synes det er så koselig å ta vare på arvede ting, hvor det ligger masse gode minner. Det å bruke gamle ting på nye kreative måter, istedet for å kjøpe nytt. Her er det ikke veldig shabby chic, men en fin blanding. Synes disse gamle tingene skaper sjel og personlighet.

Simones Country Home sa...

Hei på deg.

For en vakker blogg du har, så mange fine bilder du viser. :o)))
Her må jeg innom mer.

En god helg til deg.

Klem Simone :o)

LykkeLise sa...

Ååå så bra du sa ifra, skal så klart kjøpe Dagbladet imorra vennen:)
Du får vel ikke sovet i natt;;)

Veldig trist med pappa'n din. Håper dere får en minnerik helg.
Skal tenne et lys for han ♥

Fredag om en uke skal jeg til Halden. Kanskje jeg rekker innom;)

Klem Lise

Fågel Blå sa...

Åhhh om jag kunde köpa och läsa!!!
Men men!
Får beklaga din sorg till din far!
Jag vet hur det känns!
Ha en fin Lördag!
Klem Kathrine

Frøken Anker sa...

Hej Hanne
Det lyder spændende. Du er jo miss Chabby Chic *smiler*

Dine varer bliver sendt på mandag

Hav en dejlig helg

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Begrepet er vel gamle ting.Så det er helt feil hvordan ordet blir brukt rundt forbi der det er hvitt og nyproduserte ting....
Å nå må jeg ikke glemme dagbladet i dag:)
Kjempekos med artikkel der..
klemklem

Shabbylishious sa...

Heia!
Stilen de fleste "shabby chic" bloggere har i Norge er nordisk landstil. Shabby chic har langt flere farger. Felles er gjenbrugs tanken. Begge har utspring i det å bruke opp gamle møbler og annet. Fransk landstil vel det synes jeg er helt på trynet faktisk. Finnes ingen hjem i Frankrike som ser slik ut som våre. Selv om man har kors, madonner og ligende er det ikke fransk landstil. Jeg har kikket og googlet litt på det nemlig.Der er det mørke møbler, ja i det hele tatt mørke rom og en dæsj fargeklatt her og der. Ganske spartansk da det jo er landstil og det hører som regel med i historikken som fattigere hjem. Slik utviklingen har vært de siste par årene har flere helt mot shabby chic og begynt å bruke en del farger.Hvilket jeg synes er veldig stas fordi den nordiske landstilen kan til tider være på grensen til minimalistisk nesten steril i utrykket hos noen. Jeg liker best de som skaper varme og atmosfære.Det gjør man ikke uten varme toner og litt farger er min mening. Selvsagt synes jeg at nordisk landstil er vakkert. Hadde jeg ikke gjort det er det mange blogger jeg ikke hadde lest.Det er så viktig å bruke personlige ting synes jeg. Arvede ting er det som gjør et hjem personlig. Nå er det jo ikke alle som har det, de fleste har i allefall litt. Jeg får dog helt vondt i sjela når jeg ser gamle norske møbler med utskjæringer, malte fresker og marmorering bli malt hvite. Å slette historien vår og norsk egenart er fryktelig. Det kommer man ting å angre veldig på i fremtiden. Skjønt jeg tror stilen kommer til å vare på en eller annen måte nettopp pga gjenbruks ideologien. Å bruke ting på annen måte enn tiltenkt er kjempespennende synes jeg. Oppfinnsomhet er aldri feil, det blir det personlighet av. Hihi jeg har litt sterke meninger om dette. Dette med fransk landstil er bare så feil. Shabby chic rommer som utrolig mye.Og det er jeg veldig glad for.

Bettum Villa sa...

For meg er shabby chic i Norge den lyse stilen/interiør, gjerne litt slitt, med madonnaer, blonder og kors. Jeg vet ikke hvorfor men det er det jeg forbinner med ordet. I England f.eks. er jo shabby chic noe helt annet. Mye varmere følelse, og den liker jeg. Skulle gjerne ha lest denne artikkelen, er den på nettavisen?

Klem Madelén

Sandoren og Blåsten sa...

Lykke til med reportasjen, tenker du er litt spent (det var ihvertfall jeg da jeg var der for 2 uker siden) men synes både journalist og fotograf var veldig flinke.

Gleder meg til å se også er det jo et aktuelt interiørtema da? Er enig med deg om at begrepet shabby chic har blitt litt neegativt ladet med tiden. Dumt, liker både gjenbrukstanken og lyse farger jeg.

Hilsen Gry K

Anonym sa...

Hej !
Super fin og "hyggelig" blog.
Jeg har nydt alle dine meget fine billeder.

Mange hilsner fra København. K&Co. www.k-co.dk